Trendspaning och utvecklingstankar för skola och arbetsliv med fokus på kreativitet, lärande, digital kompetens, ledarskap, ungdomar, samhälle och annat roligt som hör framtiden till.
Thursday, February 24, 2011
Nyfikenhet?
Det är lite av en sensation att nyfikenhet kan överleva överhuvudtaget i dagens tvångsmässigt gammeldags utbildningssystem ...
Alltid lustigt hur ni som kritiserar skolan för att döda kreativitet och nyfikenhet tycks glömma dels er egen skolgång, dels era föregångares skolgång. Med ert resonemang borde vi i Sverige inte lyckats få fram en enda kreativ person de senaste 100 åren. Med ert resonemang borde de som gick i skolan under 1900-talet inte ha lärt sig något alls, eftersom inget kan läras utan konstant närvaro av lust, kreativitet och individualisering. Svara då på frågan: Hur kommer det sig att våra 40-talister, till exempel, har skapat mycket av det samhälle och de företag vi har idag och dessutom är väldigt kunniga. Enligt er är ju detta inte möjligt.
Ytterligare en kommentar, kan inte låta bli. Du kan ju enligt egen utsago inte så mycket eftersom det inte är möjligt att lära sig något i det här landets utbildningssystem, så vem är du att kritisera och komma med förslag på vad som borde göras?
4 comments:
Det bevisar väl bara kraften hos företeelsen?
Vi har ju verkligen satsat hårt på att utplåna den sista 30 åren.
http://www.youtube.com/watch?v=iG9CE55wbtY
Alltid lustigt hur ni som kritiserar skolan för att döda kreativitet och nyfikenhet tycks glömma dels er egen skolgång, dels era föregångares skolgång.
Med ert resonemang borde vi i Sverige inte lyckats få fram en enda kreativ person de senaste 100 åren. Med ert resonemang borde de som gick i skolan under 1900-talet inte ha lärt sig något alls, eftersom inget kan läras utan konstant närvaro av lust, kreativitet och individualisering.
Svara då på frågan: Hur kommer det sig att våra 40-talister, till exempel, har skapat mycket av det samhälle och de företag vi har idag och dessutom är väldigt kunniga. Enligt er är ju detta inte möjligt.
Ytterligare en kommentar, kan inte låta bli.
Du kan ju enligt egen utsago inte så mycket eftersom det inte är möjligt att lära sig något i det här landets utbildningssystem, så vem är du att kritisera och komma med förslag på vad som borde göras?
/Same as previous
1. Vi lever i en ny tid, med nya krav...
2. En övervägande del av lärandet idag sker utanför skolan...
Nej jag kan nog väldigt lite faktiskt, men tillsammans andra kan jag stimuleras att lära nytt. Som nu här. Tack för dina intressanta synpunkter.
=:)
Post a Comment