tag:blogger.com,1999:blog-15716902.post6178939753826954394..comments2023-09-24T12:02:55.909+02:00Comments on FredrikBloggen: Det börjar skramla längst in i tunnan....Fredrik Svenssonhttp://www.blogger.com/profile/05304554783747671919noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-15716902.post-7469830491247121162010-02-24T11:27:02.339+01:002010-02-24T11:27:02.339+01:00Lovisen har så rätt så rätt....Lovisen har så rätt så rätt....Fredrik Svenssonhttps://www.blogger.com/profile/05304554783747671919noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15716902.post-69101016967342795762010-02-22T09:32:06.882+01:002010-02-22T09:32:06.882+01:00Det är möjligen bra att våra rikspolitiker vaknar ...Det är möjligen bra att våra rikspolitiker vaknar upp efter en lång törnrosasomn inom området IT i skolan. Det kan dock inte vara skäl att vrida klockan tillbaka inte tio men kanske tjugo år. IT som eget ämne i skolan och hur man undviker nätmobbing verkar vara så långt analysen och förlsagen sträcker sig.<br /><br />Det finns ju hur mycket som helst skrivet och tänkt kring en modern, IT-baserad skola där de möjligheter tekniken ger kan påverka allt från dialogen med föräldrar via den ofta tunga posten skoladministration till det pedagogiska arbetet. <br /><br />IT påverkar så mycket, lokaler, schema, läromedel, ämnesindelning ... Kan inte någon hjälpa Camilla och hennes kollegor att komma ikapp?Johan Grothhttp://www.gogab.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15716902.post-84353234401051684232010-02-20T17:58:18.074+01:002010-02-20T17:58:18.074+01:00Hej, jag menade just att it bör integreras i alla ...Hej, jag menade just att it bör integreras i alla ämenen och att skolan måste ta till sig nya lärformer såsom te.x spel. Men att skriva enbart det blir väldigt luddigt, att istället kräva att It läggs in i teknikämnet är ett konkret förslag och på så sätt en början till diskussion.<br />Om mina ytliga kunskaper om skolans kulturer får jag väl erkänna att jag jobbat som lärare i 10 år...<br />CamillaCamillahttps://www.blogger.com/profile/16715576511667894378noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15716902.post-83789061616620146582010-02-20T09:47:17.697+01:002010-02-20T09:47:17.697+01:00Så bra du skriver. Håller med dig till hundra proc...Så bra du skriver. Håller med dig till hundra procent. IT ska absolut inte vara ett eget ämne. Det vore som om "skriva med penna och papper" vore ett eget ämne i skolanMattiashttp://utsiktfranhojden.wordpress.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15716902.post-38606206263823051272010-02-20T02:52:57.571+01:002010-02-20T02:52:57.571+01:00Dagens ungdomar har så stora kreativa resurser som...Dagens ungdomar har så stora kreativa resurser som går att använda för att skapa nya former för undervisningen och för att hitta alternativa vägar att nå de uppsatta kunskapsmålen. På vilket sätt lyckas verksamheten utnyttja denna kompetens genom att ge eleverna möjlighet att påverka sin utbildningssituation? Om denna möjlighet ges, kan den då leda till mer engagemang från eleverna och i förlängningen till en förbättrad inlärning och förståelse och högre måluppfyllelse? Och om denna positiva förändring sker inom verksamheten, följer den då med eleverna ut i arbetslivet och på så sätt gagnar både verksamheten i stors samt den aktuella branschen genom att nya tankar och idéer prövas och kanske etableras?<br /><br />Riskerar inte alla inblandade miste om en stor möjlighet till utveckling om denna kompetens ignoreras?<br /><br /><br />/LovisaLovisenhttps://www.blogger.com/profile/12965283674700775037noreply@blogger.com