tag:blogger.com,1999:blog-15716902.post5351855373263921373..comments2023-09-24T12:02:55.909+02:00Comments on FredrikBloggen: Oktober, förväntningar och att nästan dö....Fredrik Svenssonhttp://www.blogger.com/profile/05304554783747671919noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-15716902.post-54201207728715922008-11-13T07:09:00.000+01:002008-11-13T07:09:00.000+01:00Har funderat över detta med förändringar i skolan ...Har funderat över detta med förändringar i skolan en hel del. Det är ju den eviga myten att lärare inte vill förändra sig utan jobba i det trygga invanda. Och de stackars skolledarna får offra sig i kampen mot detta förstockande. <BR/><BR/>Hur jag än söker i mitt minne och i min bekantskapskrets så kan jag inte finna belägg för den här myten. <BR/>Någon heltäckande förklaring till hur den uppstått har jag inte.<BR/>Däremot så kan jag finna några hugskott:<BR/><BR/>-Man är mer positiv till förändringar som man själv har makt över och kan styra, förändringar som kan ge utlopp för egna behov av att vara kreativ (eller att befrämja sin karriär), mindre positiv till förändringar som beslutas över ens huvud och som man tvingas leva med oavsett om de är kloka eller inte, oavsett om det finns förtroende för den som har makten i sammanhanget eller inte. <BR/><BR/>Där kan finnas en förklaring till rektorers / skolbyråkraters förkärlek för förändringar och lärares något svala entusiasm (då menar jag inför förändringar som pådyvlas uppifrån).<BR/><BR/>- Jag själv och de kollegor jag arbetar tillsammans med håller hela tiden på och försöker förändra vårt jobb till det bättre och då handlar förändringarna ofta om hur vi undervisar och hur vi hanterar det vardagliga / påtagliga. Därmot så upplever vi väldigt starkt att de förändringar som vi tvingas till uppifrån inte har förankring i skolans verklighet och gräsrotsarbete utan mer handlar om organisation / administration / pappersjobb / låtsasjobb osv. Sånt som ser bra ut utifrån men som i praktiken endast värmer hyllorna. Och det här ibland hysteriska dokumenterandet tar kraft och tid från det verkliga förändringsarbetet i skolan. Det som skulle kunna betyda något för barnen. Jag jobbar ju ändå som lärare för att i första hand undervisa barn och skapa en bra tillvaro för dem, inte för att lyckliggöra min rektor, eller byråkrater ovanför honom. <BR/><BR/>Asch detta blev svamligt, men min point är att förändringsarbete måste få tillbaka ett elevfokus och att även lärares krav på att få förändra jobbet och dess innehåll / form måste ses och tas på allvar. Det ska inte vara så att monopol på definition av vad som är skolutveckling eller inte ska ligga högt upp i skolhierarkin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15716902.post-70370566392494004432008-11-02T11:50:00.000+01:002008-11-02T11:50:00.000+01:00en fullgod ersättar kan inte eller skall inte till...en fullgod ersättar kan inte eller skall inte till fullo ersätta det föredrag som den är till att ersätta. Bara ge sin bild. Annars blir det falskt och dåligt. <BR/>Det låter som du lyckats ge din bild på ett lyckat sätt.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/16229809515402952929noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15716902.post-60299447691287341802008-10-31T09:04:00.000+01:002008-10-31T09:04:00.000+01:00Jag lyssnade på Lena Endre och Lena Ahlströmpå Sk...Jag lyssnade på <A HREF="http://skolforum.stofair.se/common/edrum/StofairNyhetMall.asp?version=428192&lang=SE" REL="nofollow">Lena Endre och Lena Ahlström</A>på Skolforum i veckan och de hävdade att man alltid är nervös när man ska "upp på scen" och att det ska vara så. Är man inte lite svettig efteråt så har man nog inte gjort sitt bästa. =)<BR/><BR/>Intressant blogg du har, förresten. Själv har jag en nystartad blogg som handlar om hur det är att arbeta med nyanlända elever i skolan. Titta gärna in om du vill.<BR/><BR/>//AnnaAnna Kayahttps://www.blogger.com/profile/15163260500625873053noreply@blogger.com